Societatea contemporana este marcata de o lipsa acuta de respect fata de cel de alături. Obrăznicia a devenit un fel de cod uzual de relationare, începând de la lipsa de respect pe care ti-o arata angajatorul, pana la atitudinea de persoana ofensata a vânzătoarelor din anumite magazine care se simt deranjate de întrebările tale cu caracter informativ asupra produselor pe care le comercializează.
Arta replicii si conversatiei agreabile a devenit un capitol al codului bunelor maniere rezervat doar persoanelor cu pretentii academice, specifice înaltei societati. Prin conversatia agreabila înteleg acel tip de conversatie in care conlocutorul ne acorda un dialog civilizat lipsit de injurii, atitudini grobiene, atitudini menite sa ne creeze complexe de inferioritate.
Nu cu mult timp in urma am purtat un dialog cu o persoana, care isi sublinia convingerile profunde religioase, dar care datorita unor viziuni putin diferite, mi-a comunicat niste apelative injurioase, prin care isi exprima clar punctul de vedere. Desigur când cineva isi afirma convingerile profund religioase implicit isi afirma capacitatea de a purta o conversatie agreabila, in care eventualele contradictii de viziuni si le exprima in termeni non injurioti, eventual încercând sa isi explice punctul de vedere intr-o maniera in care interlocutorul sa fie determinat sa accepte acea viziune.
Esenta crestinismului se rezuma la dragostea fata de aproapele tău, lucru pe care C.S.Lewis il traducea prin empatie. Empatia este o forma de intuirea a relitatii realizata prin identificare afectiva. Empatia conducând la întelegerea si respectarea celui de langa tine in maniera in care noi ne dorim sa fim respectati si tratati. Este cea mai înalta forma de respect si întelegere pe care cineva ne-o poate oferi. De fapt crestinismul implica o relatie bidimensionala materializata printr-o corecta raportare la Dumnezeu, raportare realizata prin credinta si ascultare, subordonare si prin raportare la cel de langa noi intr-o maniera empatica
Cele doua planuri implicate sunt bideterminative, primul implicându-l pe cel de-al doilea si reciproc. Lipsa empatiei in relatie cu persoana de alături exclude subordonarea fata de Dumnezeu, dar subordonarea fata de Dumnezeu implica adoptarea unei atitudini empatice fata de cel de langa noi.
In alte cuvinte o atitudine de respect manifestata prin politete si lipsa de expresii injurioase nu tine in speta doar de nivelul de educatie, ci de dorinta de a respecta pe cel de langa tine, iar un crestinism lipsit de respect schimba dramatic definitia si sensul de statut religios, cele doua contravenind puternic.
Sursa: Un pas spre Infinit
Arta replicii si conversatiei agreabile a devenit un capitol al codului bunelor maniere rezervat doar persoanelor cu pretentii academice, specifice înaltei societati. Prin conversatia agreabila înteleg acel tip de conversatie in care conlocutorul ne acorda un dialog civilizat lipsit de injurii, atitudini grobiene, atitudini menite sa ne creeze complexe de inferioritate.
Nu cu mult timp in urma am purtat un dialog cu o persoana, care isi sublinia convingerile profunde religioase, dar care datorita unor viziuni putin diferite, mi-a comunicat niste apelative injurioase, prin care isi exprima clar punctul de vedere. Desigur când cineva isi afirma convingerile profund religioase implicit isi afirma capacitatea de a purta o conversatie agreabila, in care eventualele contradictii de viziuni si le exprima in termeni non injurioti, eventual încercând sa isi explice punctul de vedere intr-o maniera in care interlocutorul sa fie determinat sa accepte acea viziune.
Esenta crestinismului se rezuma la dragostea fata de aproapele tău, lucru pe care C.S.Lewis il traducea prin empatie. Empatia este o forma de intuirea a relitatii realizata prin identificare afectiva. Empatia conducând la întelegerea si respectarea celui de langa tine in maniera in care noi ne dorim sa fim respectati si tratati. Este cea mai înalta forma de respect si întelegere pe care cineva ne-o poate oferi. De fapt crestinismul implica o relatie bidimensionala materializata printr-o corecta raportare la Dumnezeu, raportare realizata prin credinta si ascultare, subordonare si prin raportare la cel de langa noi intr-o maniera empatica
Cele doua planuri implicate sunt bideterminative, primul implicându-l pe cel de-al doilea si reciproc. Lipsa empatiei in relatie cu persoana de alături exclude subordonarea fata de Dumnezeu, dar subordonarea fata de Dumnezeu implica adoptarea unei atitudini empatice fata de cel de langa noi.
In alte cuvinte o atitudine de respect manifestata prin politete si lipsa de expresii injurioase nu tine in speta doar de nivelul de educatie, ci de dorinta de a respecta pe cel de langa tine, iar un crestinism lipsit de respect schimba dramatic definitia si sensul de statut religios, cele doua contravenind puternic.
Sursa: Un pas spre Infinit
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu